CMYK – Co to, kolory, paleta

Drukowanie mate­ria­łów gra­ficz­nych, jak rów­nież ich zle­ca­nie wyma­ga zna­jo­mo­ści pew­nych pojęć z zakre­su kolo­rów. Jednym z tych naj­istot­niej­szych jest oczy­wi­ście CMYK, czy­li stan­dar­do­wy model barw sto­so­wa­ny w poli­gra­fii. Odpowiada on za głę­bię kolo­ry­stycz­ną, dzię­ki któ­rej bar­wy na pla­ka­tach, czy opa­ko­wa­niach są inten­syw­niej­sze. Poniżej znaj­dzie­cie dokład­ne infor­ma­cje na jego temat.

Co to jest CMYK ?

Skrót CMYK pocho­dzi od nazw czte­rech kolo­rów, mia­no­wi­cie : Cyan – nie­bie­sko­zie­lo­ny, Magenta – pur­pu­ro­wy, Yellow – żół­ty oraz Key – czar­ny. Jest to model barw sub­trak­tyw­nych opar­ty na odej­mo­wa­niu świa­tła od bie­li. W prak­ty­ce ozna­cza to, że im wię­cej kolo­rów z tej pale­ty nakła­da się na sie­bie, tym ciem­niej­szy sta­je się efekt.

Druk przy uży­ciu farb CMYK jest wyko­ny­wa­ny meto­dą rastra, czy­li dru­ko­wa­nia widocz­nych pod lupą punk­tów. Stosuje się je przede wszyst­kim w dru­ku wie­lo­barw­nym w poli­gra­fii. Nasze naklej­ki 3D rów­nież są dru­ko­wa­ne przy jego uży­ciu w dru­ku offsetowym.

Podstawowe kolory CMYK

W odróż­nie­niu od mode­li opar­tych na świe­tle, takich jak RGB, CMYK bazu­je na barw­ni­kach. Jest to nic inne­go, jak mie­sza­nie farb, pozwa­la­ją­ce uzy­skać set­ki odcie­ni. Jak już wcze­śniej wska­za­li­śmy, w zesta­wie kolo­rów CMYK znaj­du­ją się :

  • Cyan – bla­dy nie­bie­ski nie­mal pomiesz­cza­ny z sza­ro­ścią, któ­ry naj­bar­dziej przy­po­mi­na tur­kus lub błękit,
  • Magenta – kolor ten powsta­je z połą­cze­nia czer­wo­ne­go i nie­bie­skie­go w syn­te­zie addy­tyw­nej. Najbliższe mu odcie­nie to fuk­sja i karmazyn,
  • Yellow – kolor nie­co bled­szy od typo­we­go inten­syw­ne­go żół­te­go. Powstaje w wyni­ku wymie­sza­nia ze sobą czer­wie­ni i zielonego,
  • Key – nie­zbyt głę­bo­ki kolor czarny.

Połączenie powyż­szych barw w róż­nych pro­por­cjach pozwa­la stwo­rzyć wła­ści­wie nie­mal każ­dy kolor drukarski.

Czym różni się CMYK od RGB ?

Najważniejsze róż­ni­ce mię­dzy CMYK a RGB znaj­du­ją się w ich zasto­so­wa­niu i spo­so­bie two­rze­nia kolo­rów. RGB (Red, Green, Blue) jest mode­lem addy­tyw­nym, opar­tym na świe­tle. W jego przy­pad­ku kolo­ry powsta­ją przez łącze­nie trzech wią­zek świa­tła – czer­wo­nej, zie­lo­nej i nie­bie­skiej. Wykorzystuje się go m.in. w pro­jek­to­wa­niu stron inter­ne­to­wych i gra­fi­ce komputerowej.

Jeśli cho­dzi o CMYK, to dzia­ła on odwrot­nie, gdyż jest mode­lem sub­trak­tyw­nym, uży­wa­nym w dru­ku. W tej sytu­acji kolo­ry są two­rzo­ne przez mie­sza­nie pig­men­tów, a nie świa­tła, powo­du­jąc, że efekt jest ciem­niej­szy. Świetnie nada­je się do dru­ku ulo­tek, opa­ko­wań, nakle­jek, czy ksią­żek.

Co lepsze do druku – CMYK, czy RGB ?

Z naszych powyż­szych porów­nań oraz przed­sta­wio­nych infor­ma­cji łatwo wywnio­sko­wać, że to CMYK jest lep­szym wybo­rem w kon­tek­ście dru­ku. Pliki w try­bie RGB, mimo że mają inten­syw­niej­sze ubar­wie­nie na ekra­nie, to po wydru­ko­wa­niu czę­sto tra­cą inten­syw­ność. Wszystko za spra­wą fak­tu, że dru­kar­ka nie jest w sta­nie odwzo­ro­wać wszyst­kich barw z prze­strze­ni RGB.

Nim odda­cie plik do dru­ku, upew­nij­cie się, że gra­fi­ka jest w try­bie CMYK. W prze­ciw­nym razie kolo­ry mogą wyjść zbyt mato­we lub przekłamane.

Jak przerobić RGB na CMYK ?

Konwersja z RGB na CMYK jest pro­sta i może­cie ją wyko­nać w więk­szo­ści pro­gra­mów gra­ficz­nych. Istnieje na to kil­ka spo­so­bów, w zależ­no­ści od roz­wią­za­nia, z któ­re­go korzystacie :

  • Adobe Photoshop : Obraz → Tryb → Kolor CMYK
  • Adobe Illustrator : Plik → Tryb kolo­ru doku­men­tu → CMYK
  • Canva lub inne edy­to­ry onli­ne : w opcjach eks­por­tu wybierz „Druk (CMYK)”
  • CorelDRAW : Ustawienia doku­men­tu → Tryb kolo­ru CMYK

Miejcie na uwa­dze, że po zmia­nie try­bu nie­któ­re kolo­ry mogą wyglą­dać ina­czej. Dlatego naj­le­piej będzie, jeśli przy­go­tu­je­cie pro­jekt od począt­ku w try­bie CMYK lub przy­naj­mniej upew­ni­cie się, jak wydruk będzie wyglą­dał w rze­czy­wi­sto­ści, przed jego wydrukowaniem.

Przewijanie do góry